מחלת סרטן צוואר הרחם
0

cervical-cancer-negligence

מחלת סרטן צוואר הרחם הינה מחלה אשר עשויה להתפתח במשך מספר שנים, וניתנת לגילוי מוקדם, ברוב המקרים.

לפני שמתפתחת מחלת סרטן צוואר הרחם חלים שינויים בתאי צוואר הרחם, אלו הם שינויים טרום סרטניים- CIN (cervical intra- epithelial neoplasia) הניתנים לגילוי מוקדם. זיהום בוירוס הפפילומה האנושי- HPV, הוא לרוב הגורם לשינוי CIN. HPV  מועבר בדרך כלל בקיום יחסי מין ולרוב יושמד על ידי המערכת החיסונית הטבעית של הגוף מבלי לגרום נזק.

בדיקת ה-PAP משטח צוואר הרחם
בדיקה ה-PAP הינה בדיקה שגרתית המיועדת לגילוי מוקדם של שינויים מוקדמים בתאים (CIN) והיא גם בדיקה המסייעת לאבחונה של סרטן צוואר הרחם. כאמור, CIN אלו שינויים טרום סרטניים שעם אבחונם ניתנים לטיפול בהתאם לדרגת ה-CIN.

דרגות ה-CIN
CIN 1: רק שליש מעובי שכבת הכיסוי של צוואר הרחם נגוע.
CIN 2: שני שליש מעובי שכבת הכיסוי של צוואר הרחם נגוע.
CIN 3 :כל עובי שכבת הכיסוי של צוואר הרחם נגוע. בשלב זה לא התפתח הסרטן.

סרטן צוואר הרחם יתפתח רק כאשר התאים מתפשטים וחודרים מתחת לשכבת הכיסוי של צוואר הרחם.

גורמי הסיכון לחלות במחלת סרטן צוואר הרחם הם תזונה לקויה או זיהומים, שימוש ארוך טווח בגלולות למניעת הריון עשוי להגדיל במעט את הסיכון, מערכת חיסונית חלשה, קיום יחסי מין בגיל צעיר וריבוי בני זוג ביחסי מין.

התסמינים לקיומה של מחלת סרטן צוואר הרחם: דימום לא סדיר או דימום לאחר קיום יחסי מין, אי נוחות במהלך קיום יחסי מין, דימום וסתי אצל נשים שהוסת שלהן נפסקה. כמו כן, עשויים להיות תסמינים נוספים ומחשידים שחשוב לתת עליהם את הדעת ולפנות לרופא לבחינתם.

האבחון הראשוני סרטן צוואר הרחם יתבצע אצל הגניקולוג אשר יפנה את המטופלת לבדיקות עזר שונות ולגניקולוג מומחה לצוואר רחם לייעוץ וטיפול.

בדיקות העזר: קולופוסקופיה, LLETZ- חיתוך לולאה גדולה של אזור השינוי, ביופסיית חרוט (קוניזציה), בדיקות דם, צילום רנטגן של החזה, EUA- בדיקה בהרדמה, אולטרסאונד של האגן, CT, סריקת PET (לפליטת פוזיטרונים ממוחשבת), סריקת CT/PET, MRI או NMR.

סרטן צוואר הרחם קיים בשני סוגים עיקריים: קרצינומת תאים קשקשיים (SQUAMOUS CELL CARCINOMA) ו- אדנוקרצינומה (ADENOCACINOMA) ומחולק ל-3 דרגות:

דרגה 1: תאי הסרטן דומים לתאים רגילים בצוואר הרחם וקיימת סבירות נמוכה שיתפשטו.
דרגה 2: התאים נראים חריגים ומתחלקים מעט מהר מהרגיל.
דרגה 3: התאים נראים חריגים מאוד, מתחלקים מהר יותר, וישנה סבירות גבוה שישלחו גרורות לאיברים אחרים.

הטיפול בסרטן צוואר הרחם הוא תלוי שלב ודרגה של המחלה וכולל טיפול ניתוחי, טיפול בקרינה, וכימוטרפיה.

לאבחון לקוי או מאוחר של ה-CIN ושל סרטן צוואר הרחם כתוצאה ממתן טיפול רשלני עשויות להיות השלכות קשות על המטופלת הבאות לידי ביטוי בנזקים הקשים שעלולים להיגרם למערכת הרביה של המטופלת, לאופי הטיפול שיינתן – ניתוח כריתה של איברי רביה, טיפול בקרן לייזר לטיפול מקומי של ה-CIN, טיפולי קרינה וכימותרפיה ועוד.

מן הפסיקה:

בשורת פסקי דין קבע בית המשפט כי הגניקולוג וכפועל יוצא -קופת החולים התרשלו באבחון וגילוי מוקדם של מחלת סרטן צוואר הרחם, התרשלות שהובילה לנזקים קשים, צורך בטיפולים מרובים, שבגילוי מוקדם של המחלה ניתן היה למנוע ואף מוות בטרם עת של מטופלות.

* פ’, בחורה צעירה בשנות ה- 30 לחייה,  פנתה לגניקולוג המטפל ובפיה תלונות על כאבים בבטן תחתונה ודימום לא סדיר מהנרתיק. שורת בדיקות שערך הגניקולוג המטפל (ביופסיה, בדיקת PAP וקולפוסקופיה) העלו כי לפ’ זיהום מסוג HPV אך לא גידול ממאיר. בהמשך אובחנה דלקת בדרכי המין. פ’ פנתה באופן פרטי לגניקולוג אשר ערך בדיקת ביופסיה נוספת שלאחריה קבע באופן חד משמעי שאין ברקמה כל עדות לשינויי CIN/ דיספלזיה או ממאירות. כשפנתה פ’ לרופאה אחרת נמצא כי היא לוקה בסרטן מסוג נדיר (   Villoglandular adenocarcinoma of Cervix) שבעקבותיו עברה ניתוח כריתת הרחם והחצוצרות. בית המשפט קבע, כי הרופא התרשל כשקבע באופן נחרץ שלא מדובר בגידול סרטני או גידול ממאיר ולא בחן את האפשרות שמדובר בסרטן מהסוג שהתגלה אצל פ’ כאבחנה חלופית, הגם שהוא נדיר. בנוסף קבע שהאבחון הרשלני שלל מפ’ את היכולת לבחור בין אופציות טיפוליות ולהימנע מכריתת רחמה.

בית המשפט פסק פיצויים בסך 1,250,940 ש”ח בתוספת הוצאות ושכ”ט עו”ד. (עא 8591/06 פלונית נ’ ד”ר דוד יהודה כהן, ניתן ביום 09.05.210)

* במקרה נוסף, תבעו בעלה וילדיה של המנוחה את קופת החולים והגניקולוג המטפל בגין רשלנות הנובעת מאבחון לקוי ומאוחר של מחלת סרטן צוואר הרחם. המנוחה פנתה לגניקולוג המטפל עם תלונות על דימום וסתי לא סדיר. הגניקולוג המטפל קבע שמדובר בתופעה הנובעת משימוש בגלולות למניעת הריון ולא ביצע בסמוך לפנייתה הראשונה אליו בדיקות מתאימות לאבחון מחלת הסרטן שתסמיניה תואמים לתסמינים עליהם התלוננה המנוחה. בית המשפט קבע שהגניקולוג התרשל בכך שביצע את הבדיקות במועד המאוחר. בעקבות התרשלותו איבדה המנוחה את סיכויי ההחלמה שהיו לה לו המחלה היתה מאובחנת בסמוך לפנייתה הראשונה.

בית המשפט פסק פיצויים בסך 1,854,000 ש”ח בתוספת הוצאות ושכ”ט עו”ד. (עא 4975/05 אליעזר לוי נ’ ד”ר מור, ניתן ביום 20.03.08)